WeBikecup Nyborg – kold!

WeBikecup Nyborg – kold!

I denne weekend var der WeBikecup i Nyborg, og det tilhørende billede er også fra et WeBikeløb i Nyborg, men bare taget i 2009 i stedet, hvor jeg lige var startet på denne fantastiske sport.

Målet for denne periode er, som nævnt i et tidligere indlæg, at få kørt en masse kilometer i bogen.
Ideen er at få den styrke, som jeg havde på samme tid sidste år. Der følte jeg særligt i denne periode at have et solidt bundtræk. Det savnede jeg lidt ved sæsonstart og egentlig også det meste af resten af sæsonen, så planen er at finde det frem igen, og gerne time det nogenlunde til de store løb.

Som nævnt var der Webikecup, men min træning er stadig alfa omega, derfor vil et vinterløb altid have prioritering efter det. Jeg fik derfor kørt en god lang og relativ hård tur lørdag.
Da jeg vågnede søndag morgen kl 7, var jeg ikke ligefrem frisk. Jeg forsøgte at kurere tilstanden med 2 dobbelte espresso, det virkede på sin vis. Jeg kom af sted på cyklen mod Nyborg i godt humør og et fedt remix i ørerne. Da jeg ankom, var jeg rimelig fortrøstningsfuld, selvom jeg godt kunne mærke, at benene stadig var lidt medtaget.
Som løbet gik i gang, gik jeg kold rimelig hurtigt, og tempoet fulgte derefter. Det føltes hårdt og ikke synderligt sjovt undervejs, men den gode stemning efterfølgende, fik humøret op igen. Det er dejligt at se så mange glade mennesker komme ud og have det sjovt, uanset hvilket tempo det foregår i. Det gode ved sådan en lidt kedelig oplevelse, er at man ikke ønsker den igen. Det kan i høj grad motivere en fremadrettet.

Jeg har efterfølgende konstateret, at jeg bare ikke har fået nok energi indenbords de sidste mange dage, både i forbindelse med træningen men også i det daglige. Jeg kører generelt ikke med sukker i dunken hverken til træning eller vinterløb. Det er primært for at vænne kroppen til at fedtforbrænde, som er en vigtig proces, når man først løber tør for sukker i kroppen. Men der er alligevel en hårfin grænse for, hvordan dette skal gøres, og det kræver lidt mere opmærksomhed fra min side fremover. Jeg har derfor heller ikke det ønskede udbytte af min træning, hvis jeg simpelthen er for træt eller for lave sukkerdepoter i kroppen. Så strategien for de kommende uger med en øget mængde bliver at få spist nok, så man er klar til den træning, man udsætter kroppen for.

/Martin